De dijk auto– en bus vrij nadert ontknoping

IMG - Lijst Kras buttons - 1024x643 - JPG
klik om te vergroten

De politiek moet zijn verantwoordelijkheid nemen

Uitbreiding massatoerisme of kiezen voor leefbaarheid

Afgelopen donderdag kwam de raad bijeen voor de zoveelste discussie rond de bereikbaarheidsperikelen en de verdere verkeersproblematiek rond de dijk. Hoezeer het onderwerp nog steeds leeft, bleek uit de massale belangstelling tijdens deze avond van omwonenden en ondernemers van het Noordeinde, Zuideinde en de Haven. Op de dag zelf nog kregen de raadsleden geschriften toegestuurd waarin allerlei plannen uiteen werden gezet, die als oplossing moeten dienen voor de verschillende deelvraagstukken.

De grote vraag die beantwoord moet worden is of we nog meer toeristen willen aantrekken door uitbreiding van bestaande en/of toelaten van nieuwe horecavoorzieningen. In dat geval dient gigantisch geïnvesteerd te worden in infrastructuur rond de dijk en zal de bereikbaarheid van die ondernemingen een nog grotere rol gaan spelen. Het woongenot van de omwonenden en leefbaarheid voor de rest van lokale bevolking zal verder afnemen.

Het Noordeinde

Er is eensgezindheid ontstaan tussen de ondernemers en bewoners van het Noordeinde – na jarenlange strijd – om aan een gezamenlijke oplossing te werken. De oplossing waar zij aan werken houdt in dat ze onder dijkniveau in een “betonnen” bak – gestort door het HHNK als dijkversterking- een lopende band willen laten lopen, zodat de toeristen ondergronds Spaander kunnen bereiken. Dit project moet gaan lopen vanaf het parkeerterrein aan de Parallelweg tot aan Spaander, in de volksmond nu al genoemd de mollentunnel. Het is niet echt de gedroomde oplossing van Lijst Kras, maar als het HHNK en de ondernemers dit willen financieren en niemand heeft bezwaar dan zou het zo maar eens kunnen. Op vragen over die financiering van dit gigantisch project konden of wilden de sprekers namens de ondernemers en bewoners niets kwijt. We wachten gespannen af.

Het Zuideinde

De bewoners en ondernemers van het Zuideinde zijn elkaar niet zo gunstig gezind. De Zuideinde-bewoners willen de ondernemers Prins en Schokker tegemoet komen door klanten en leveranciers over de reeds bestaande weg onder het Zuideinde toe te laten. Zij hoeven dan niet meer over het Zuideinde. De ondernemers gaat dit niet ver genoeg. Er kon zelfs geen bedankje vanaf. De ondernemers willen een extra weg onderaan het Zuideinde, zodat het verkeer ongestoord het parkeerterrein Haven – Zuid (Joppie) kan bereiken. Dit lijkt Lijst Kras een slecht idee. Wordt dit uitgevoerd dan ligt letterlijk en figuurlijk de weg open om grote horeca ondernemingen te gaan vestigen op de kop van de Haven, op de plaats van Prins en Schokker, als die bedrijven in de toekomst stoppen. In de wandelgangen wordt daar al over gespeculeerd. Die extra weg zal niet voldoende blijken. Het Spaander-effect op het Zuideinde zal het gevolg zijn. Meer toeristen meer parkeerproblematiek, nog meer infrastructuur en nog meer bereikbaarheidsproblemen. De politiek moet met de billen bloot; willen we dat of willen we dat niet? Dat er oplossingen moeten komen op korte termijn staat vast. Dat er zoveel mogelijk verkeer van de dijk af moet staat ook vast en dat het 27 januari in de raad komt staat ook vast.

Facebook
Twitter
LinkedIn