De oplossing van Lijst Kras voor verkeersproblematiek van de dijk

IMG - Lijst Kras buttons - 1024x643 - JPG
klik om te vergroten

Het Zuideinde

  • Het hele jaar van 11.00 tot 23.00 geen gemotoriseerd verkeer op het Zuideinde behalve van bewoners van de “droge kant” met pas en hulpdiensten in noodsituaties.
  • Het parkeerterrein Haven-Zuid alleen nog gebruiken voor parkeren van bewoners van de “droge kant” (via parkeervergunning op huisnummer) en een aantal parkeerplaatsen aldaar reserveren voor bezoekers van Prins en Schokker en een parkeerplaats voor ondernemers rond parkeerterrein Haven-Zuid.
  • Bij de loswal mogen alleen vissers en aanverwanten met motorvoertuigen komen om te laden en lossen. Verboden te parkeren onder aan de loswal. Hiertoe dient een slagboom geplaatst te worden aan het begin van de loswal aan de kant van het parkeerterrein en op het einde, ter hoogte van het praathuis. Voertuigen dienen de dijk te verlaten bij helling Havengat.
  • De weg onderlangs het Zuideinde die nu alleen door bewoners van “de natte kant” wordt gebruikt, moet verbreed worden, zodat bestemmingsverkeer in twee richtingen mogelijk wordt.
  • Voor de Zuideinde bewoners aan de “natte kant” vanaf de helling (waar vroeger de Joppekop zat), richting het Marinapark, parkeerplaatsen op huisnummer realiseren (met parkeervergunning) bij het Mutoblok parkeerterrein (no 75 t/m 111).
  • Realiseren van parkeerplaatsen voor fietsen voor Slobbeland bezoekers in de zomer, binnen het hekwerk van Slobbeland.
  • Herinrichting van het parkeerterrein Mutoblok e.o. zodat er meer auto’s geparkeerd kunnen worden. Voor die parkeerplaatsen betaald parkeren invoeren.
  • De Haven wordt vanaf het Zuideinde het hele jaar afgesloten tussen 11.00 en 23.00 uur voor gemotoriseerd verkeer

 

 

Alles op een rijtje

Bij bovengenoemde oplossing hoeft er:

  • geen extra weg aangelegd worden;
  • zijn Prins en Schokker goed bereikbaar;
  • kunnen veel meer Zuideinde bewoners onderlangs parkeren;
  • kunnen ook de vissers normaal onderaan de Haven komen en weer weg;
  • kunnen leveranciers van bedrijven op het Zuideinde en aan de Haven gewoon bediend worden maar dan vóór 11.00;
  • zijn er geen dure, blijvende verkeersmaatregelen nodig;
  • neemt de parkeerdruk op de Kathammerstraat mogelijk af;
  • ziet het er onderlangs het Zuideinde allemaal veel netter uit;
  • hoeft er van het Slobbeland nauwelijks iets af en blijft dus intact voor de eigen inwoners;
  • komt er alleen echt bestemmingsverkeer onderaan het Zuideinde;
  • kost het de gemeenschap niet te veel geld;
  • Door betaald parkeren bij Mutoblok worden inkomsten gegenereerd.
  • en last but not least wordt het Zuideinde praktisch autovrij!

 

 

Het Noordeinde

  • Het hele jaar van 11.00 tot 23.00 geen gemotoriseerd verkeer op het Noordeinde, behalve van bewoners met pas en hulpdiensten in noodsituaties.
  • Het parkeerterrein aan de parallelweg opknappen en geschikt maken voor bussen en auto’s, met een goede verwijzing daar naar toe.
  • Inzetten op het Tunnelproject, waarbij de financiering zoveel mogelijk met particuliere gelden rond moet komen.
  • Geen afrit naar Spaander, ook niet tijdelijk. In een gentlemen agreement metSpaander overeenkomen dat zolang de dijkversterking/tunnel project niet gerealiseerd is, toch zoveel mogelijk bussen en auto’s op het parkeerterrein Parallelweg te parkeren. Nooit meer lege bussen over het Noordeinde.
  • De Haven wordt vanaf het Noordeinde het hele jaar afgesloten tussen 11.00 en 23.00 uur voor gemotoriseerd verkeer.

 

 

Alles op een rijtje

  • Het Noordeinde hoeft niet afgesloten te worden tot het tunnelproject is gerealiseerd;
  • Het Noordeinde wordt praktisch autovrij;
  • Er hoeft niet geïnvesteerd te worden in een afrit;
  • Toeristen kunnen eindelijk fatsoenlijk parkeren;
  • Indien tunnelproject slaagt kunnen slecht ter been zijnde mensen, droog en via lopende band bij Spaander komen;
  • Voor alle partijen alleen maar voordelen;
  • Het geheel blijft zeer betaalbaar.
Facebook
Twitter
LinkedIn