Politieke partijen voeden de onverschilligheid burgers
Auto – en bus luw maken Noordeinde makkelijk? Ja!
Auto – en bus luw maken Noordeinde op korte termijn realiseerbaar? Ja!
Auto – en bus luw maken Noordeinde duur? Nee!
Laat politieke partijen stoppen met de bevolking te besodemieteren!
Enkele weken geleden zijn er voor de zoveelste keer acties gehouden op het Noordeinde. Hoewel er weer met veel inzet een prachtige actiemiddag van gemaakt is, met notabene de medewerking van de 3 j’s, bekruipt je al lopende en terugdenkende toch een heel neerslachtig gevoel. Tientallen jaren zijn we nu met die dijk bezig. Hoewel voor het Zuideinde een raadsmeerderheid lag om die autoluwer te maken (wat Lijst Kras overigens lang niet ver genoeg gaat, de auto’s moeten er daar na 11.00 uur gewoon helemaal vanaf!) hebben de tegenstanders met intimidatie en vandalisme voorlopig toch weer aan het langste eind getrokken. Vervolgens hoor je weer maanden niets!
Het Noordeinde
Zondag 19 september stond het Noordeinde dus weer eens in de picture. Het Noordeinde op korte termijn auto – en bus luw maken is heel gemakkelijk en levert nog geld op ook. De kosten van de verkeersregelaars bij het Noordeinde -die overigens de opdracht hebben de meeste auto’s en bussen wel door te laten- zijn in twee jaar tijd met bijna € 100.000,- toegenomen. Wat krijgen we voor dat geld? Gewoon een Noordeinde vol auto’s en bussen terwijl die vaak ook nog leeg!! de dijk verlaten en even later de dijk leeg!! weer oprijden. Ze hebben parkeergeld bespaard, maar rijden dan wel 4 X binnen twee uur over de dijk. Dit probleem wordt al jaren aangekaart bij de diverse colleges/wethouders verkeer, maar die hebben er al die tijd niets aangedaan. Wethouder Runderkamp van Volendam 80 heeft de boel gewoon de boel gelaten en de portefeuille Verkeer en Vervoer overgedragen aan wethouder Luyckx. Die heeft nu een prachtige kans om te scoren!
Doe hier op korte termijn iets mee wethouder Luyckx. De bevolking is het spuugzat!
Dijkversterking
Al jaren stellen we allerlei (deel) oplossingen uit omdat er dijkversterkingen aankomen en de Gouwzee/St. Nicolaashof verbouwd gaan worden. Beide zaken hebben een zeer lange adem en uit betrouwbare bron is al vernomen dat die dijkversterking weer enkele jaren naar achteren geschoven wordt. Kortom het kan allemaal nog jaren duren wat tevens geldt voor het moment dat de eerste schop in de grond gaat voor de St. Nicolaashof. De gemeenteraad kan en moet nu in actie komen.
De oplossing voor het Noordeinde moet onmiddellijk komen
De oplossing is zoals de meeste goede oplossingen eenvoudig, goedkoop en vooral snel realiseerbaar. Je zet aan het begin van het Noordeinde volautomatische slagbomen neer. Die slagbomen zijn alleen te openen met een speciale code. Die code wordt gegeven aan buschauffeurs die slecht ter been zijnde mensen vervoeren of mensen die gaan overnachten in hotel Spaander. Voor auto’s geldt hetzelfde. Je legt de verantwoordelijkheid bij hotel Spaander. Dat wil zeggen, die verstrekt die code en bij oneigenlijke verstrekking van de code en/of er gaan toch bijv. lege bussen over de dijk, dan wordt die bevoegdheid tijdelijk/deels of helemaal ingetrokken. De hoeveelheid bussen en auto’s zal dan enorm afnemen en de kosten zullen veel lager liggen dan nu met mensen aan de slagboom. Spaander en omgeving zijn bereikbaar en krijgen toch hun klanten. Je kunt als gemeente ook een bijdrage vragen van de neringdoenden op het Noordeinde voor dit privilege. De overige bussen en auto’s kunnen achter de Parallelweg parkeren, als het daar tenminste eindelijk eens wordt opgeknapt. Er ligt al een half jaar een bestraat parkeerterrein klaar bij de volkstuintjes, met een afsluitbaar hek om de viskarren en wagens op te parkeren. Het staat nog steeds leeg. Wanneer gaat daar nu eens wat mee gebeuren?
De politiek moet stoppen met de burgers in de maling nemen!
De doorsnee man op de straat gelooft totaal niet meer in de politiek en grotendeels terecht. We hebben een politieke meerderheid nodig (11 stemmen) om de dijk auto – en bus vrij/luw te krijgen. Als we de krantenberichten van de afgelopen periode mogen geloven dan is er een ruime politieke meerderheid voor zowel het Zuideinde als het Noordeinde. Bovenstaande oplossing schaadt niemands belangen en kan met een beetje politieke wil van alle betrokken snel uitgevoerd worden. De lange termijn oplossing (al dan niet een vooroever met daarop een weg) komt dan weer in zicht als alle plannen van het HHNK m.b.t. versteviging van de kust concreet zijn en uitgevoerd kunnen gaan worden. Dat kan nog jaren duren. De komende periode zal Lijst Kras medestanders zoeken om een dergelijk voorstel in de gemeenteraad van november behandeld te krijgen. Politieke partijen moeten nu echt kleur bekennen. Daarna is het aan een daadkrachtige wethouder Verkeer en Vervoer om de opdracht met spoed uit te voeren.