- Bewoners en ondernemers massaal naar de raadszaal
- Oplossing van Lijst Kras
Donderdag 9 december stond voor de zoveelste keer de afhandeling van het verkeer van zowel het Noord- als het Zuideinde op de agenda van de Raad. Er werd een overzicht gepresenteerd van alle in de loop der jaren bedachte oplossingen en de voor- en nadelen daarvan. De raadszaal was tot op de laatste plaats bezet. De belangstelling voor dit onderwerp van bewoners en ondernemers is onverminderd.
Dé oplossing bestaat niet. De oplossingen die afgelopen jaren zijn geopperd hebben aangetoond dat tegen iedere mogelijke oplossing weerstand is, gezien de tegenstrijdige belangen. De verschillende partijen (bewoners en ondernemers die het onderling ook niet altijd eens zijn) moeten flink water bij de wijn doen om tot een voor iedereen aanvaardbare oplossing te komen. In een artikel van 15 december 2010 schreef Lijst Kras al dat de politiek met de billen bloot moet. We moeten nu kiezen voor een oplossing die zoveel mogelijk recht doet aan alle betrokken én aan het algemeen belang. Duidelijkheid voor bewoners, ondernemers, de rest van de bevolking en de toeristen. In dit artikel gaat het alleen over het Zuideinde, hoewel wij over de Haven ondubbelzinnig durven zeggen dat daar geen verkeer meer overheen mag.
De oplossing van Lijst Kras voor het Zuideinde
Wij willen geen autoverkeer meer op het Zuideinde na 11.00 ’s ochtends. Het hele jaar niet. De slagboom kan dan gewoon dicht blijven voor al het gemotoriseerde verkeer. Uiteraard een uitzondering voor hulpdiensten in noodsituaties. De weg onderlangs het Zuideinde die nu alleen door bewoners wordt gebruikt, moet verbreed worden, zodat bestemmingsverkeer in twee richtingen mogelijk wordt. Op het parkeerterrein Haven-Zuid (Joppie) moet een keerlus komen, zodat het bestemmingsverkeer ook onderlangs weer terug kan. Die keerlus neemt flink wat ruimte in beslag. Van de ruimte die dan nog over is worden er een aantal parkeerplaatsen ingericht voor Prins en Schokker. Die blijven dan 100% bereikbaar. De overige parkeerplaatsen kunnen worden verhuurd (met parkeervergunning) aan mensen die aan de “droge kant” van het Zuideinde wonen.
Voor de Zuideinde bewoners aan de “natte kant” vanaf de helling (waar vroeger de Joppekop zat) tot aan de kantoren van HSB, dus richting het Marinapark, kunnen er ook parkeerplaatsen gerealiseerd worden, bij het Mutoblok-parkeerterrein. De fietsen van zwemmers bij het Slobbeland in de zomer moeten binnen het hekwerk worden geparkeerd.
Alles op een rijtje
Bij bovengenoemde oplossing hoeft er:
- geen extra weg aangelegd worden;
- zijn Prins en Schokker goed bereikbaar;
- kunnen veel meer Zuideinde bewoners onderlangs parkeren;
- kunnen ook de vissers normaal onderaan de Haven komen;
- kunnen leveranciers van bedrijven op het Zuideinde en aan de Haven gewoon bediend worden maar dan vóór 11.00;
- zijn er geen dure, blijvende verkeersmaatregelen nodig;
- neemt de parkeerdruk op de Kathammerstraat mogelijk af;
- ziet het er onderlangs het Zuideinde allemaal veel netter uit;
- hoeft er van het Slobbeland nauwelijks iets af en blijft dus intact voor de eigen inwoners;
- komt er alleen echt bestemmingsverkeer onderaan het Zuideinde;
- kost het de gemeenschap niet te veel geld;
- en last but not least wordt het Zuideinde eindelijk helemaal autovrij!
Realisatie
Lijst Kras twijfelt er niet aan dat er mensen zijn die zich hier niet in kunnen vinden. Wij vinden dit echter een redelijke oplossing voor heel veel mensen. Er moeten knopen doorgehakt worden. Dit plan brengt natuurlijk ook weer veel voorbereidingen met zich mee. Er zal nog veel overleg plaats moeten vinden met alle betrokkenen en werkzaamheden moeten worden verricht. Deze oplossing kan – als hij breed gedragen wordt – niet komend seizoen al ingaan. Als het college voortvarend aan de slag gaat zou e.e.a. in 2012 in kunnen gaan. Voor het komende toeristen seizoen is er al een compromis in de maak valt er in de wandelgangen te beluisteren. Wij hopen met deze oplossing een constructieve bijdrage te leveren aan een al tientallen jaren slepende kwestie.