Auto en bus voor altijd op de dijk!!

IMG - Lijst Kras buttons - 1024x643 - JPG
klik om te vergroten

De strijd om de auto’s en de bussen van de dijk af te krijgen is definitief verloren. Afgelopen donderdag werd in de raadsvergadering met een overgrote meerderheid (19 tegen 2) gestemd vóór maatregelen, die het mogelijk zullen maken voor altijd de bussen en auto’s op de dijk toe te staan. Het einde van die strijd werd vanaf de publieke tribune bijgewoond door welgeteld drie bewoners van de dijk. Iedereen is na 22 jaar moe gestreden.

In de aanloop naar deze vergadering waren er nog talloze onduidelijkheden  m.b.t. de maatregelen op en rond de dijk. De meeste politieke partijen hadden nog talloze vragen en nog geen definitief standpunt ingenomen, zo leek het. Aan het eind van de raadsvergadering bij de stemming, bleek er plotseling een afgetekende meerderheid te zijn, tegen een auto- en busvrije dijk.

Maatregelen van het college

Het Zuideinde en de Haven stonden deze keer vooral in de schijnwerpers. Gaan we en zo ja, hoe gaan we, het verkeer op dit gedeelte van de dijk weren. Over het Noordeinde bestaat al overeenstemming. .Daar wordt op een zo korte mogelijke termijn het afritje bij “Wullempie” aangelegd. U heeft de afgelopen weken in dit blad uitgebreid kunnen lezen wat Volendam 80 het CDA en de VVD voor plannen hebben gemaakt voor de rest van de dijk.

  • Het parkeerterrein bij de d’Ouwe Helling wordt opgeknapt en er komen nette parkeervakken.
  • Het wegdek van het Zuideinde wordt opgeknapt en voorzien van verkeersremmende maatregelen.
  • Het wegdek van het Noordeinde wordt heel beperkt aangepast. Dit komt omdat binnen enkele jaren maatregelen worden genomen voor bescherming van de dijk.
  • Er komt een systeem voor de verkeersregeling en een parkeerverwijssysteem.

 

Auto’s blijven op de dijk

Met deze maatregelen zijn we klaar voor de toekomst vindt het college en dat mag best ruim een miljoen euro kosten.

Naast de bewoners, leveranciers en hulpdiensten kan straks dus iedereen nog gewoon met de auto het Zuideinde op, tot het signaleringssysteem aangeeft dat het parkeerterrein bij d ‘Ouwe Helling vol is. De auto’s die het parkeerterrein willen verlaten doen dat straks gewoon nog steeds via de haven en de Zeestraat dwars door de mensen massa’s heen.

Ondernemers en andere belanghebbenden mogen nog gewoon parkeren onderaan de loswal en de loswal verlaten door de dijk over te steken bij het Havengat.

Het voordeel van het dure nieuwe systeem is dat er waarschijnlijk een aantal ritjesrijders geweerd worden. Fractie Kras wil het parkeerterrein alleen nog benutten voor het parkeren van ondernemers en vissers en eventueel voor Zuideinde bewoners met hun achterzijde naar de Kathammerstraat, die geen enkel parkeermogelijkheid hebben.

Verder géén auto’s van toeristen of andere bewoners op de dijk. We hebben voortreffelijke parkeermogelijkheden bij het Marinapark, het Slobbeland én de Parallelweg, allemaal op enkele minuten loopafstand van de dijk.

Betaald parkeren

Fractie Kras heeft in de raad gesteld dat als een meerderheid het parkeerterrein persé wil behouden, dat daar dan in ieder geval betaald parkeren moet worden ingevoerd. Globale, voorzichtige berekeningen wijzen uit dat daar honderdduizenden euro’s mee verdiend kunnen worden, waaruit ook de parkeerwachter kan worden betaald. Volendam 80, het CDA en de VVD hebben aangegeven “daar nog niet aan toe te zijn”. Zij houden vast aan gratis parkeren met de mogelijkheid een “vrijwillige bijdrage” te schenken aan de parkeerwachter. Dus we krijgen nu een  € 400.000,- kostend automatisch parkeerverwijssysteem en een € 125.000,- kostend verkeersregeling systeem, waarbij aan het begin van het Zuideinde een kaartje moet worden getrokken. Bij het verlaten van het parkeerterrein krijg je als bezoeker van het toeristisch hart van Volendam een gratis uitrijdkaartje en moet je beslissen of je een vrijwillige bijdrage geeft aan de verstrekker daarvan, de parkeerwachter.

De gemeente laat de mogelijkheid om die honderdduizenden euro’s te incasseren gewoon liggen. Snapt u het nog? De toerist waarschijnlijk ook niet. Die weet niet wat hem overkomt.

De rol van de kiezer

De raadsleden vertegenwoordigen de mensen die op ze gestemd hebben. Afgaand op de uitslag van de stemming in de raad m.b.t. het verkeer op de dijk zijn er 4 mogelijkheden:

  1. Bijna heel Volendam wil de auto’s en bussen op de dijk houden.
  2. De raadsleden maken gewoon hun eigen keuze zonder veel rekening te houden met hun achterban.
  3. De kiezers hebben om wat voor reden dan ook de door hun gekozen volksvertegenwoordigers niet benaderd en totaal niet laten weten, wat zij nu willen.
  4. De kiezers willen wel het gemotoriseerde verkeer van de dijk, maar vinden andere zaken veel belangrijker. Over de dijk wil men zich zo druk niet maken.

We zullen het nooit aan de weet komen. Afgaande op het gebrek aan ingezonden stukken in de Nivo en het ontbreken van publiek in de raadszaal, vreest fractie Kras een stuk onverschilligheid t.a.v. het onderwerp. En dan krijg je dit….
Vragen als: Wanneer gaat nu eens eindelijk het verkeer van de dijk, moeten aan het college gesteld worden. Fractie Kras moet u het antwoord schuldig blijven.

Facebook
Twitter
LinkedIn