De dijk auto- en busvrij een utopie (2)

IMG - Lijst Kras buttons - 1024x643 - JPG
klik om te vergroten

Vorige week schreef fractie Kras waarom de dijk nooit auto – en busvrij komt, als de burgers die dat graag willen daar niets voor over hebben. Daarbij kwam aan bod dat de opeenvolgende wethouders Verkeer & Vervoer niets doen aan kwalijke zaken als het 4 keer  over de dijk gaan van één en dezelfde bus. Dit gebeurt omdat de toeristen eerst afgezet worden en de bus daarna nog een twee keer leeg over de dijk gaat, om vervolgens de mensen weer op te pikken.

Parkeren bij Spaander

Moet u nagaan: Er wordt steeds gezegd dat de bussen maar één á anderhalf uur de tijd hebben om Volendam te bezoeken. Ze moeten in- en uitgeladen worden achter Spaander, eten souvenirs kopen en weer weg. In die korte tijd gaan sommige bussen dan 4 keer over de dijk. En waarom? Spaander heeft een niet al te grote parkeerplaats, maar de professionele parkeerwachter kan er meer dan 30 bussen op kwijt! Als die bussen inderdaad zo kort blijven,  kunnen er op een drukke dag minstens 150 bussen geparkeerd worden! Dat is meer dan genoeg om de bussen te parkeren die men zegt dat er komen, namelijk zo’n twintig tot bij hele grote drukte 40 bussen op een dag. Waarom gaan ze dan toch twee keer leeg over de dijk, vraagt u zich misschien af? De enige reden die fractie Kras kan bedenken is om geen parkeergeld te hoeven betalen bij Spaander! Daarvoor hebben wij al die overlast!

De rol van de gemeente

Fractie Kras heeft hier al vaak vragen over gesteld. De gemeente zou de vervoersmaatschappijen hierop aanspreken. Afgelopen weekeinde zijn wij weer eens polshoogte gaan nemen op de dijk. In een half uur tijd kwamen we twee lege bussen tegen.   De gemeente weet hiervan, sterker, dit mag gewoon, dit is beleid! De parkeerwachter heeft de opdracht om iedere bus leeg of vol, zonder vragen door te laten. Verder mag ook iedereen die zegt op het Noordeinde bij een winkel te moeten zijn doorrijden. In de praktijk – en dat gebeurt dus ook – kan je gewoon met de auto of werkbus een visje halen op het havendijkje.

We stoppen dus dagelijks heel veel gemeenschapsgeld in het in stand houden van de “gemotoriseerde” klandizie, van de bedrijven aan het Noordeinde.

Wilt u dat? Als ú er niets van zegt verandert er niets.

Het havengebied

Natuurlijke zijn er ook positieve dingen gebeurd. De fysieke afsluiting d.m.v. paaltjes bij café de Boer kost niets en is een groot succes. Zeker bij mooi weer ziet het rond deze tijd nog zwart van het volk op dat deel van de dijk. Het heeft ook heel lang geduurd voor men hier eindelijk toe over ging. Het is rustiger geworden op het Noordeinde, omdat de ritjes rijders geweerd worden. Dit is zeker een vooruitgang.

Nog een hoop te doen voor wethouder Verkeer & Vervoer

We zijn er nog lang niet. Er is minder verkeer op de dijk omdat ook bij het Zuideinde een parkeerwachter staat. Dat kost allemaal handenvol geld en kan absoluut niet als structurele oplossing gezien worden. De vrije parkeerplaatsen bij de Pieterman worden nog lang niet optimaal benut. De toewijzing door borden en de instructie aan de parkeerwachter bij het Zuideinde laten te wensen over. Ook staat er nog steeds geen bord bij de Parallelweg die de parkeerplaats aldaar aangeeft, terwijl er wel een stuk eerder op de Julianaweg een bord staat: Over 400 m. gratis parkeren! Snapt u het nog?

Amerikaanse publiciteitscampagne Volendam 80

Vorige week in de Nivo heeft Volendam 80 -18 maanden voor de verkiezingen! – een hele kleurenpagina laten plaatsen, met wervende teksten. Zij doen daarbij voorkomen of alle projecten van de afgelopen jaren die hebben plaatsgevonden in onze gemeente en ook alles wat in de toekomst  nog staat te gebeuren hun werk is! Veel van de in advertentie genoemde zaken zijn helemaal niet onder hun bestuur opgestart! Fractie Kras zou zeggen: Laat u niet misleiden! Vele colleges en de 21 man sterke raad hebben ontelbare uren gemaakt met bestudering van stukken, het bijwonen van vergaderingen en het nemen van besluiten, om alles wat Volendam 80 beweerd in de Nivo van vorige week voor elkaar te krijgen. Alle fracties, hoewel uiteraard niet allemaal in dezelfde mate, hebben hun bijdrage geleverd. Het is een gotspé dat Volendam 80 nu insinueert dat het zowat allemaal hun werk is geweest.

Nu het startschot voor de verkiezingen is gegeven, zult u weer veel vaker met dit soort “daadkracht claimende advertenties” om de oren geslagen worden, door partijen die u de afgelopen jaren niet gezien of gehoord hebt. Laat u niet van de wijs brengen.

De rol van Volendam 80 m.b.t. de Gouwwijk, was niet helemaal zuiver en of ze echt voor een autovrije dijk gaan moet de toekomst uitwijzen, maar op voorhand heeft fractie Kras zijn twijfels. Op dát soort zaken moet u letten als u in 2010 gaat stemmen. Waar hebben partijen zich de afgelopen jaren écht sterk voor gemaakt en niet op zaken die ze het komende jaar gaan lopen roepen.

Facebook
Twitter
LinkedIn