Ongelooflijk; na 30 jaar nog steeds halfzachte maatregelen
Onrealistische voorstellen die de problematiek in stand houden
Rol college/wethouder verkeer
De rol van de wethouder verkeer (Luyckx PvdA) is hierin is onnavolgbaar. Beschuldigingen aan zijn adres werpt hij verre van zich. Over de dijk zegt hij dat alle partijen goed gehoord moeten worden en hun wensen in de eindbeslissing meegenomen moeten worden. Alleen ervaren die partijen waarom het gaat dat zo helemaal niet, gezien de beschuldigingen! Vervolgens als het over het Europaplein/Zeestraat gebied gaat zegt hij dat het college en de Raad zelfstandig beslissingen moet nemen en niet steeds het hoofd moeten laten hangen naar bewoners en ondernemers. Snapt u het nog?
parkeerterrein Haven-Zuid
Voor wat betreft het Zuideinde is het in stand houden van parkeerterrein Haven-Zuid het grote probleem. Zolang je toeristen naar dat parkeerterrein verwijst, blijf je verkeersstromen creëren. De ene dag wordt voorgesteld om al het verkeer beneden aan het Zuideinde af te wikkelen en dan een week later toch maar weer boven aan de dijk en weer een tijdje later onder én boven aan de dijk. Het is om gek van te worden. Na 30 jaar praten wil het college/wethouder verkeer de hele problematiek opgelost zien in de Raad van 17 februari. Een onmogelijke opgaaf met zo’n puinhoop aan voorstellen en verschillen van mening tussen college, de Raad, bewoners en ondernemers.
Juni 2009
Juni 2009 waren ondernemers en inwoners het eens dat het een prima idee zou zijn om binnen 4 jaar al het verkeer van het Zuideinde weg te halen en daarbij het parkeerterrein Haven Zuid voor parkeren van de bewoners te gaan benutten. Doordat een meerderheid van de Raad het verkeer onmiddellijk van het Zuideinde af wilde halen ging dit niet door, terwijl de rechter weer anders besliste. Nu hebben enkele ondernemers bedacht om het verkeer toch weer over het Zuideinde laten rijden en 5 maanden van het jaar ook nog over de Haven. In dat laatste worden ze nog gesteund door het college. Onvoorstelbaar. Verder wil het college op dit moment gewoon een dubbele rijweg onderaan het Zuideinde en de toeristen daar naar toe verwijzen. Is dat dan de gedroomde oplossing na 30 jaar ruziën?
Het Noordeinde
Voor wat betreft het Noordeinde trekken ondernemers en bewoners samen op. Ze willen “een tunnel” annex galeriegang onder dijkniveau realiseren gelijktijdig met het project van de HHNK ter versteviging van de dijk. Die tunnel zou moeten lopen vanaf het parkeerterrein van de parallelweg tot aan Spaander. Op die manier zou het een betaalbaar project moeten worden. Voor de kosten die daarbovenop komen zoeken ze allerlei oplossingen. Ze snappen dat de gemeenschap daar geen miljoenen in gaat stoppen. Lijst Kras wacht geduldig af.
Verder wil het college het o.a. het parkeerterrein aan de Parallelweg opknappen. Lijst Kras wil dat al jaren. Met vele andere investeringen van het college is Lijst Kras het niet eens. Het college wil naast die tunnel toch nog toeristische bussen en auto’s op de dijk en de frequentie daarvan grotendeels laten bepalen door bewoners en ondernemers. Een slecht plan. Na alle investeringen en het eventueel realiseren van een tunnel moet er na 11.00 ’s ochtends een zeer beperkt aantal voertuigen (voornamelijk bewoners met pas) toegang krijgen tot de dijk met een motorvoertuig
Kosten
Geld speelt geen grote rol voor dit college. Na reeds kolossale bedragen voor verkeersregelaars en vele andere zaken op en rond de dijk besteed te hebben, wil men er nu weer maar liefs €1,2 miljoen instoppen. De eerste de beste meevallers worden daar zonder pardon voor ingezet. Vraag het college niet om een paar duizend euro om nijpende andere verkeerssituaties in de gemeente op te lossen. Het antwoord is dan bij voorbaat: er is geen geld. Miljoenen zijn er uitgegeven sinds dit nieuwe college aan het bewind is: Speeltoestellen/HHNK/Triade/ en nu de dijk terwijl dit jaar ook nog zwembad de Waterdam er aan komt voor miljoenen zónder een sluitende dekking. Lijst Kras blijft de uitgaven van de coalitie op de voet volgen en houdt u op de hoogte.
De Raad van 17 februari
Volgende week al wil het college haar aangepaste plannen m.b.t. de dijk presenteren in de Raad. Lijst Kras komt met een eigen voorstel elders op deze pagina. Een duidelijk voorstel, op de toekomst gericht, waarbij aan iedereen zoveel mogelijk is gedacht en last but not least
tegen lage kosten. Dit voorstel gaan we indienen in de Raad van februari of later als het uitgesteld wordt. Wij hopen hiermee een meerderheid van de Raad over de streep te trekken. Na een groot deel van de bevolking is een groot deel van de raad het ook wel eens zat en heeft geen zin
meer om hier nog decennia lang over te praten.