Uitvoering van raadsbesluiten door college vaak onder de maat
De raad van Edam-Volendam heeft vorige jaar besloten om het Europaplein zoveel mogelijk verkeersarm te maken. Een uitdrukkelijke eis daarbij was dat er goed overleg zou moeten plaatsvinden met en waar mogelijk instemming van bewoners en ondernemers. Het college gaat vervolgens aan de slag met alle mogelijke hulp van adviesbureaus om de zaak naar
wens van de Raad uit te voeren. Dat gaat regelmatig mis. Dit weekeinde gingen de hekken weg bij het Europaplein en gingen de nieuwe regels in.
Europaplein autovrij
De bedoeling is dat het Europaplein autovrij wordt. De zaterdagmarkt kan daar dan plaatsvinden en het plein kan gezellig gemaakt worden met bomen en bankjes. Volendam een attractie rijker. In eerste instantie was het plan om onder het Europaplein een ruime parkeergarage maken, waar de lokale bevolking alsmede de toerist, ruimschoots zou kunnen parkeren. Gezien de crisis is dit plan afgeblazen. Om de ondernemers tegemoet te komen zijn er 14 parkeerplaatsen kort parkeren gecreëerd van 30 minuten. De bewoners aan het Europaplein kunnen niet parkeren noch laden of lossen voor hun deur.
Het nieuwe Europaplein
Na vele klachten gingen vertegenwoordigers van Lijst Kras eens poolshoogte nemen bij het Europaplein. Op zaterdag kwamen er meer dan 100 auto’s in een half uur op de 14 parkeerplaatsen af om te kijken of ze vrij waren. Veel toeristen hadden echter de plaatsen bezet en het ene kleine bordje in het Nederlands “een half uur parkeren” niet gezien. Bonnen werden uitgedeeld (€ 91). Welkom in Volendam! Grote chaos van auto’s die bleven toestromen om te kijken of er plek was. Het Europaplein zelf bleef leeg. Achteraf omdat een bewoner de auto’s, die zonder enige moeite het plein nog steeds op kunnen rijden, tegen hield. Zondag had die bewoner daar geen zin meer in. Gevolg: het hele plein stroomde alsnog vol met auto’s en reden er links en rechts weer af. Nergens een bord “verboden te parkeren” te bekennen.
Er moeten genoeg, goede borden komen in meerdere talen, overal in de gemeente. De meeste buitenlanders die onze gemeente bezoeken spreken noch lezen namelijk Nederlands.
Twee weken geleden
Twee weken geleden zagen we al tot onze verbijstering dat er een bushalte op de Julianaweg gewoon op de rijweg gerealiseerd werd. Het werd gelijk een puinhoop. Een file achter iedere stoppende bus. Navraag leverde op dat er op die plaats een duiker van het HHNK onder de weg zat en er moest onderzoek worden gedaan, hoe daar mee om te gaan. Vervolgens is door het college (Volendam 80/ PvdA/CDA) onder leiding van verkeerswethouder Dorus Luyckx besloten wel gewoon de bushalte op de rijweg van de drukste verkeersader in Volendam te plaatsen. Gekkenwerk en kapitaalvernietiging. Die
moet gewoon weer worden aangepast.
De uitvoering
De uitvoering is dus regelmatig onder de maat. We zagen dat al eerder bij de dijk, die autovrij moet maar dat bij lange na niet is ondanks de kapitalen die er aan besteed zijn. De speeltoestellen waaronder tegen ieders wens in zand werd gegooid. Na een jaar strijd van o.a. Lijst Kras werd dit aangepast. Nu dus weer het Europaplein waarbij in de uitvoering
regelrechte blunders worden gemaakt.
Straks komt het monumentenbeleid er nog aan. Lijst Kras is benieuwd of daar wel rekening wordt gehouden met een aantal inwoners die bouwvallige panden met eigen middelen rechtop dienen te houden.