De overlast is sterk verminderd maar we zijn er nog niet!
Sinds het parkeerterrein aan de Parallelweg in 2012 is aangelegd, is de situatie daar én op het Noordeinde sterk verbeterd, vooral nu sinds enkele maanden de heer Van Westen daar staat met z’n mobiele toilet. De omwonenden, de toeristen en de touringcarchauffeurs spreken van een verademing. Tien jaar daarvoor (2002) had de fractievoorzitter van Lijst KRAS de Raad via een motie gesmeekt om tot deze oplossing te komen, maar dat heeft dus zo lang moeten duren. De chauffeurs vinden het geweldig dat ze niet meer de dijk op hoeven met hun grote bussen, waar mensen soms uit frustratie tegenaan sloegen. De toeristen hoeven hun behoefte nu niet meer clandestien in de sloot of in bosjes of tegen de huizen te doen en de beheerder maakt ook veel werk van de geluidsoverlast van bussen met draaiende motoren. Hij spreekt er de chauffeurs op aan. Dit tot grote opluchting van omwonenden op het Noordeinde die gek werden van de brommende motoren. Tot slot houdt de beheerder het hele terrein schoon en fungeert als een toezichthouder en als V.V.V. medewerker.
Alles opgelost dus?
Helaas is dat nog niet het geval. Het mobiele toilet heeft te weinig capaciteit en geen deuren tot aan de grond. Het is dus niet echt een privégebeuren, zeker niet voor de internationale dames uit verschillende culturen –en dus ook geen feest om daar op het toilet te zitten. Verder slaat ook de wind en de tocht naar binnen. De parasols die opgesteld staan en waar de beheerder onder schuilt zijn erg wind – en regengevoelig en moeten vaak dicht geklapt worden, waarbij de beheerder in het toilethok moet schuilen. Verder zijn er ook nog problemen met o.a. elektriciteit en opslag van schoonmaak artikelen van de beheerder. Kortom een mobiel toilet voor toeristen aangevoerd door meer dan 10.000 bussen is geen ideale oplossing.
De exploitatie
Om deze werkzaamheden te mogen verrichten en de investeringen te mogen doen, moest er ingeschreven worden. De heer Van Westen kwam als beste uit de bus met een heus exploitatieplan en is dus nu de uitverkorene. Echter al worden er gigantisch veel “boodschappen” gedaan in het toilet levert zoiets niet genoeg op. Zo ‘n 30.000 klanten leverden de afgelopen maanden bruto € 15.000,- op. Die inkomsten worden nog eens met 21% BTW belast. De kosten lopen verder flink op door het huren van de toiletwagen, pachtkosten aan de gemeente, nuts- voorzieningen en schoonmaakartikelen om er maar een paar te noemen. Dan moet er daarna nog genoeg overblijven om van te leven. Dat gaat dus niemand op deze manier lukken.
Hoe nu verder?
De gemeente is weer aan zet. Er wordt gedacht aan betaald parkeren voor auto’s en bussen tegen een laag tarief, maar daar moet eerst beleid op gemaakt worden door het college op aangeven van de gemeenteraad. Wethouder verkeer Wim Rijkenberg van Lijst KRAS is bezig met een onderzoek parkeren en verkeersstromen. Daarin kan de Parallelweg dan worden meegenomen. Voorkomen moet worden dat chauffeurs hun mensen uitzetten op de Parallelweg en over de Julianaweg naar het Marinapark rijden om daar gratis te parkeren, of nog erger, kris kras in Volendam. In het geval van parkeren tegen een vast laag tarief wordt ook de gemeentekas gevuld i.p.v. leeggehaald. Van dat geld zou dan ook een permanent toiletgebouw gerealiseerd kunnen worden met ruimte voor de beheerder en geheel in de sfeer van een “Volendams huisje”. Voorop staat dat dit geweldige initiatief van het gemeentebestuur, een toilet met beheerder die ook het hele terrein schoon – en in de gaten houdt doorgang vindt. De toeristen zijn blij, de touringcarchauffeurs en niet te vergeten de omwonenden. Lijst Kras gaat zich sterk maken voor het behoud maar nog liever het verbeteren van dit initiatief. De tijd dringt. Het nieuwe toeristenseizoen (1 maart 2015) staat zo voor de deur.