Donderdag 20 juli stond er weer een hoop op de agenda van de gemeenteraad. Zo stond Lijst KRAS er in:
Toekomst CAI / Glasvezel
Lijs KRAS pleitte voor het voortzetten van het huidige CAI netwerk in samenwerking met Ziggo in de gemeente. Minder risico, de straat hoeft niet open, geen overlast voor onze inwoners. Ziggo blijft in heel Nederland volop inzetten en door-ontwikkelen op de traditionele kabel. Toch heeft het college besloten om een joint venture te starten om samen met Glasdraad glasvezel aan te gaan leggen. Deze kabel komt naast de kabel te liggen die op dit moment al wordt aangelegd door T-Mobile. De straat zal 2x open gehaald worden in vrijwel heel Edam en Volendam. We hopen dat deze joint venture wel financieel gezond wordt en dat dit experiment van het college, waar diverse partijen vraagtekens bij plaatsten, de gemeente en de burger niet op kosten jaagt.
Invulling Purmer het hete hangijzer van de Omgevingsvisie
Een stip aan de horizon richting 2050 waarin alle ambities op het gebied van wonen, werklocaties, mobiliteit en duurzaamheid zijn meegenomen. Dat is het doel van de Omgevingsvisie die gisteren door de gemeenteraad is aangenomen. De discussie tijdens de raadsvergadering ging met name over de verdere invulling van de Purmer.
Verhuizing (zware) industrie Julianaweg leidend
Lijst KRAS heeft aangegeven dat de vrijwillige verhuizing van de (zware) industrie Julianaweg leidend moet zijn voor de invulling van het deel van de Purmer dat direct grenst aan de Baanstee van Purmerend. Voor de overige gronden nemen wij het huidige gebruik en landschap als vertrekpunt. Dit betekent dat er volop ruimte vrij komt voor bedrijven uit Volendam die willen verhuizen en woningbouw mogelijk wordt gemaakt op de vrijkomende gronden aan de Julianaweg. Ook zullen de bewoners van Edam voor het grootste deel kunnen blijven genieten van de rust en het uitzicht, boeren kunnen blijven boeren en de voetbal- tennis en andere sportverenigingen blijven gevestigd op de plek waar ze thuishoren, namelijk in en rond de woonkernen.
Tijd om knopen door te hakken!
Na vaststelling van de Omgevingsvisie is het tijd voor alle raadsleden om zich niet langer te verschuilen achter de mooie woorden van de Omgevingsvisie die het mogelijk maken om geen stelling te nemen over de invulling van de Purmer. Lijst KRAS kijkt daarom reikhalzend uit naar de verdere uitwerking van de Omgevingsvisie en planvorming voor de Julianaweg, Purmer en het Tase-terrein. Wordt vervolgd.
Vervoerregio Amsterdam .
Verduurzamen en ‘zero-emissie zones’ in Amsterdam waren hoofdzakelijk het onderwerp van gesprek tijdens de behandeling van de ‘zienswijze beleidskader van de vervoerregio Amsterdam’ in het Raadsplein. Vooral Amsterdam wil de uitstoot van schadelijke stoffen verminderen en auto’s weren uit de binnenstad. Iets wat het rijke bedrijfsleven van de gemeente Edam-Volendam kopzorgen oplevert. Er moet geïnvesteerd worden in een elektrisch wagenpark terwijl het onzeker is of de gemeente wel kan voldoen aan de laadcapaciteit die daar voor nodig is. Ook is het vrijwel zeker dat het stroom- netwerk deze enorme toename aan laadpalen op korte termijn niét kan dragen.
Lijst KRAS pleit voor realisme.
Lijst KRAS onderschrijft het feit dat er verduurzaamt moet worden, maar wij vinden dat er eerst garanties voor het bedrijfsleven moeten komen als het gaat over laadcapaciteit en het stroomnet, voordat deze zero-emissie zones ingesteld kunnen worden. Vergeet niet dat de Volendamse economie grotendeels leunt op de vele bouwbedrijven die het huisvest. Het is de taak van de gemeenteraad en de gemeente an sich om deze te ondersteunen. Dat gebeurde gister doormiddel van een (uitstekende) ingebrachte motie van de VVD die mede is ondertekend door Lijst KRAS, waarin wordt gevraagd deze zorgen op te nemen in de af te geven zienswijze. De motie werd breed gedragen in de raad en werd aangenomen.