Sport & Cultuur

Sport

Sport is belangrijk. Edam-Volendam mag zichzelf een Topsport-Gemeente noemen, daar zijn we trots op en dat moet vooral zo blijven. Lijst KRAS wil, en heeft de afgelopen jaren bewezen schouder aan schouder te staan met onze grote sportclubs en er tegelijkertijd te zijn voor de kleinere verenigingen waar vrijwilligers en ook gemeentelijke subsidie onmisbaar zijn.

Lijst KRAS is dan ook vóór een eventuele verhuizing van FC Volendam naar de Purmer om vanuit daar hun aspiraties om een stabiele Eredivisionist te worden, én om de sportfaciliteiten in onze gemeente op meerdere vlakken een opwaardering te geven, te kunnen realiseren.

Sport is voor Lijst KRAS sinds haar oprichting altijd een belangrijk onderwerp geweest. Naast dat het goed is voor lichaam en geest, worden er sociale contacten onderhouden bij de sportclub, bij volwassenen maar ook bij kinderen. Daarnaast maken kinderen  kennis met spelelementen, leren omgaan met winst/verlies en maken vooral nieuwe vriendjes en vriendinnetjes tijdens het sporten, kortom, onmisbaar in het leven van veel mensen in onze gemeente én een belangrijk aspect in de ontwikkeling  en vorming van kinderen als je het ons vraagt. Daarom vind Lijst KRAS het van belang dat sport te allen tijde TOEGANKELIJK en BETAALBAAR blijft voor jong en oud.

Lijst KRAS en sport is al jarenlang een goede combinatie gebleken  en dat is te merken in onze gemeente. Met uw vertrouwen zullen wij zorgen dat dát zo blijft.

Cultuurbeleid

Als de coronacrisis ons iets heeft geleerd, is dat het belang van onze cultuur. Wat hebben we het gemist: de mooie voorstellingen, de festivals, de volle stadions, de top 2000 shows in de Jozef, of een mooi optreden of een indoor festival in de PX. Het kunnen oefenen van onze koren, muzikanten, toneelverenigingen, kunstenaars, sporters, dansers, enz. Het was een ramp niet meer te kunnen trainen op de velden en in de zalen. Corona is voor alle stichtingen en verenigingen een loodzware beproeving en een aanslag op het voortbestaan ervan. Lijst Kras onderkent de belangrijkheid daarvan en wil onze cultuurdragers een blijvend hart onder de riem steken met het opstellen van een ruimhartig subsidiebeleid teneinde de doelstellingen van onze ambitieuze cultuurnota te verwezenlijken. Kunst/Cultuur mág niet het kind van de (Corona) rekening worden in Edam- Volendam, juíst niet in Edam- Volendam zouden we bijna willen zeggen. Wij willen een open oog houden voor waar het in het leven om gaat: er zin in hebben en er zin in houden.